Metoda dobrego startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenka), motoryczny (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki).

Zajęcia według tej metody składają się z 3 etapów. Rozpoczynają się od zajęć wprowadzających — są to zabawy ruchowe i przy muzyce, nauka słów piosenek i uczenie trudniejszych słów, dzielenie ich na sylaby itp. Następnie zaczynają się zajęcia właściwe, dzielące się na ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe i ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe.

Ćwiczenia ruchowe polegają na zabawach ruchowych dopasowanych do słów piosenek. Podczas ćwiczeń zaangażowana jest w pierwszej kolejności motoryka duża, a następnie motoryka mała.

W czasie ćwiczeń ruchowo-słuchowych uczniowie wystukują rytm słyszanej piosenki i mogą np. rzucać do siebie balonem czy piłką w momencie, gdy padnie określone słowo w piosence.

Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe polegają na odtwarzaniu ruchem rozmaitych wzorów graficznych, np. liter albo figur geometrycznych. Można to robić palcem w powietrzu lub "rysować" na tackach z jakąś zawartością   np. kaszą. Wszystko odbywa się w rytmie śpiewanej piosenki. Są to ćwiczenia angażujące wiele zmysłów jednocześnie.

Zajęcia kończą się ćwiczeniami o charakterze wokalno-rytmicznym, a także ćwiczeniami relaksacyjnymi, takimi jak masaż czy ćwiczenia oddechowe.