Terapia logopedyczna w OREW obejmuje następujące obszary oddziaływań:

  • Karmienie terapeutyczne, czyli wspomaganie uczniów w przyjmowaniu pokarmów i napojów poprzez: odpowiednie pozycjonowanie, wspomaganie manualne pracy aparatu oralnego, stymulację sfery orofacjalnej, masaże. Terapia dysfagii prowadzona jest według neurologopedycznych strategii postępowania diagnostyczno - terapeutycznego w świetle koncepcji neurofizjologicznych (NDT - Bobath)
  • Usprawnienie zaburzonych funkcji komunikacyjnych w zakresie porozumiewania się werbalnego i pozawerbalnego:
      - Komunikacja z uczniami funkcjonującymi na poziomie przedsymbolicznym polega na nawiązywaniu z nimi kontaktu, odczytywaniu sygnałów płynących z ciała, interpretowaniu ich, czyli nadawaniu im znaczenia komunikatów.
      - Uczniowie zdolni do komunikowania się na poziomie symbolicznym posługują się symbolami PCS lub gestami MAKATON. Korzystają z planów dnia, kart pracy, tablic tematycznych, sytuacyjnych oraz osobistych książek do porozumiewania się.
  • Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, korygowanie wymowy, poprawa artykulacji.
  • Tworzenie takiego systemu komunikacyjnego, przygotowywanie pomocy do komunikacji i ustalenie strategii AAC, aby uczeń mógł wyrażać swoje potrzeby, dokonywać wyborów, wyrażać swoje uczucia itp. Symbole i inne znaki dają poczucie bezpieczeństwa, zwiększają szansę na rozumienie sytuacji czy poleceń.
  • Rozwijanie języka poprzez poszerzanie zasobu słownika biernego i czynnego oraz budowanie struktury języka-prostych wypowiedzi wieloelementowych.
  • Rozwijanie percepcji słuchowej.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych uczniów poprzez udział w różnorodnych zajęciach, w wyjściach poza teren placówki.
  • Prowadzenie konsultacji z rodzicami dotyczących planowania i przebiegu terapii komunikacji; udzielanie instruktaży dotyczących prawidłowego karmienia dziecka i porozumiewania się z nim za pomocą osobistych pomocy do komunikacji.
  • Ścisła współpraca z kadrą ośrodka, szczególnie z nauczycielami prowadzącymi, psychologami i fizjoterapeutami w planowaniu, realizowaniu i ewaluacji terapii uczniów.