Hortiterapia polega na wykorzystaniu ogrodu i roślin do terapii. Stosując tę metodę w naszym Ośrodku koncentrujemy się na poprawie funkcjonowania narządów ruchu, funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego u naszych podopiecznych. Najczęściej zajęcia mają charakter grupowy i polegają na uprawie i pielęgnacji roślin, pokonywaniu ścieżek sensorycznych, ćwiczeniach koordynacji wzrokowo – ruchowej, terapii manualnej.

W zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych naszych uczniów zajęcia prowadzi się w formie biernej i czynnej. Pierwsza skupia się na kontemplacyjnym korzystaniu z ogrodu, spacerach, relaksacji w ogrodzie, doznaniach sensorycznych. Kojący widok ogrodu, upajanie się wspaniałym aromatem ziół i kwiatów, wsłuchiwanie się w odprężające dźwięki ogrodu działa leczniczo na wiele zmysłów naszych uczniów. Hortiterapia czynna to bezpośredni kontakt z roślinami, dotykanie ich oraz samodzielne zajmowanie się ogrodem -sianie, sadzenie, pielenie, podlewanie, nawożenie.

Celem tych zajęć jest stymulowanie ośrodkowego układu nerwowego u naszych uczniów, rozwijanie narządów zmysłów, obniżanie napięcia i agresji, poprawa pamięci i koncentracji, poprawa samopoczucia, zwiększenie sprawności ruchowej, wzmocnienie chęci do działania, nauka samodzielności i umiejętności współpracy w grupie.

Przestrzeń naszego ogrodu terapeutycznego została tak zaplanowana, by wszyscy uczniowie bez żadnych przeszkód i ograniczeń mogli korzystać z jego walorów. W centralnym miejscu stoi przestronna altana służąca do prowadzenia zajęć praktycznych oraz do relaksacji w ogrodzie. Do różnych zakątków naszego ogrodu prowadzą ścieżki spacerowe. Uczniowie korzystają z kącika warzywnego z „dyniową górką”, kącika owocowego, uprawiają kwiaty i zioła na podwyższonych rabatach. W ogrodzie zadbano nie tylko o roślinność. Posiadamy poidła dla ptaków i owadów oraz karmnik, by zimą uczniowie mogli dokarmiać zwierzęta.